Page 24 - EE-Coping With Students Challenging Behaviour
P. 24

  saavutuste märkamine ning kiitmine on eriti olulised, sest edusammud võtavad rohkem aega ja nõuavad suuremat pingutust.
35. ENNASTVIGASTAV KÄITUMINE
Ennastvigastav käitumine on igasugune käitumine, mille tulemusena tekitatakse endale füüsilist kahju. Erivajadusega laste puhul võivad selleks olla: enda löömine, pea või muude kehaosade löömine vastu kõva pinda, enda hammustamine, ala- või liigsöömine, silmade torkimine, pica (mittesöödavate esemete söömine), küünte närimine, juuste tõmbamine või naha nokkimine.
Ennastkahjustav käitumine on keeruline ja kompleksne ning seda tuleb käsitleda kõikehõlmavalt, mitte ainult juhtumite kaupa. Mõned olulised punktid, mida tuleks sellega tegelemisel arvesse võtta, on järgmised:
∗ arstlik läbivaatus, et välistada meditsiinilised põhjused ennastvigastavale käitumisele (näiteks hamba-, pea- või kõhuvalu, dermatoloogilised probleemid või seedehäired);
∗ võimalikult vähe lapse vabadust piirates keskkonna kohandamine. Ohtu tekitavad esemed asendada vähemohtlike materjalidega, näiteks klaasi asemel kasutada plastiknõusid, teravad mööbliservad pehmendada vahtpatjadega või asendada pehme mööbli vastu. Nii kodus kui koolis võiksid
        24
 Sirm klassiruumis



























































































   22   23   24   25   26