Page 34 - EE-Coping With Students Challenging Behaviour
P. 34

 See võib olla lihtne tähelepanu kõrvalejuhtimine, kuid võib olla ka üllatav ning ootamatu täiskasvanupoolne tegevus. Näiteks võib täiskasvanu lapse väljakutseid pakkuva käitumise korral:
∗ ∗ ∗ ∗
võtta jalast lapse sokid (kui laps lööb jalaga); teha ootamatu/äkilise käteplaksu;
hakata sosinal või väga ilmekal viisil midagi rääkima;
öelda mõne mõttetu/seosetu lause.
Mõnikord aitab asjasse mittepuutuva inimese sekkumine (nt lapsega hakkab rääkima teine õpetaja, tuttav inimene vms).
16. SEKKUMISED ENNASTVIGASTAVA KÄITUMISE KORRAL
Tähelepanu pöörata ennastvigastavale käitumisele (hammustamine, peaga löömine, kratsimine, naha nokkimine, juuste katkumine jne), sest lapse ohutus on esmatähtis. Ennastvigastava käitumise dokumenteerimine ja täpne kirjeldamine on sekkumise läbiviimisel väga olulised, et hinnata selle tõhusust.
Mõned olulised tähelepanekud sekkumisplaani läbiviimisel:
∗ keskkonna kohandamine ja rutiini tekitamine - lapsele individuaalse ajakava rakendamine, mittestruktureeritud aja vähendamine, liigse stimulatsiooni ennetamine (müra, rahvarohked olukorrad), õpikeskkonna kohandamine ning selgelt paika pandud reeglid, piirid ja ootused;
∗ pikendada aega, mil ennastvigastavat käitumist ei esine. Selleks pakkuda positiivset tuge ja tagasisidet heale käitumisele. Leida viise, kuidas lapses esile tuua positiivseid käitumismustreid;
       34
 






















































































   32   33   34   35   36